سيستم كمك آموزشي

راهنماي استفاده از سامانه نماد مجازی دانشکده مجازی به عنوان ابزار كمك آموزشي در برنامه هاي حضوري

بعد از راه اندازي و استقرار سامانه يادگيري الكترونيكي دانشگاه (http://dln.tums.ac.ir/) درسال 1386 كه مي توان گفت يكي از قدرتمندترين و در عين حال ساده ترين (user friend) سامانه هاي آموزش از راه دور كشور بود، با توجه به سند بالادستی دانشگاه مبنی بر ادغام 25 درصدی یادگیری الکترونیکی در برنامه­های حضوری، دانشکده مجازی اقدام به آماده سازی نسخه دوم  با عنوان سامانه نماد مجازی (نرم افزار مدیریت آموزشی دانشکده مجازی )  از سال1391 به آدرس (http://namad.tums.ac.ir) برای کاربری کمک آموزشی نموده و با برقراری ارتباط با سیستم سما، شرایطی را فراهم کرده که کلیه دروس ارائه شده در هر نیمسال، در سامانه نماد مجازی مشاهده شود تا حيطه فعاليت اين سامانه را به كليه گروه هاي آموزشي دانشگاه گسترش دهد. در بخش کمک آموزشی  کلیه دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه می توانند  از تلفیق آموزش الکترونیکی در برنامه های حضوری دانشگاه به غنای آموزش خود بیافزایند . بديهي است بدين ترتيب با بهره گيري از مزاياي هر دو سيستم آموزش حضوري و الكترونيكی (آموزش الکترونیکی ترکیبی) كيفيت و كارايي برنامه آموزشي بالا خواهد رفت 
بدین ترتیب در هر نیمسال دروس موجود در سما همراه با دانشجویان آن در فضای کاربری مدرس مسوول درس در سایت نماد فراخوانی میشوند.

 

تمام استادان و دانشجویان محترم می­توانند با مراجعه به سایت نماد با نام کاربری و کلمه عبور سیستم سمای خود وارد این سامانه شوند. با ورود به فضای کاربری، کلیه درس هایی که در این نیمسال در سیستم سما به ایشان اختصاص داده شده است، ملاحظه می شود و ایشان می توانند با استفاده از امکانات سامانه (آزمون آنلاین، فوروم، ارسال تکالیف، دسترسی به منابع، تبادل پیام به استاد یا هم گروهان و ...) فرایند یاددهی-یادگیری را ارتقاء دهند.

 

لازم به ذکر است چنانچه برای درسی در سما اطلاعات استاد مسوول و کد درس و گروه توسط ساب ادمین سمای آن دانشکده تکمیل نشده باشد، امکان فراخوانی و اختصاص آن در سایت نماد به مدرسین وجود نداشته است. در این موارد لازم است ابتدا اطلاعات درس در سما توسط ساب ادمین آن دانشکده تکمیل شده و موارد کد و گروه درس به این دانشکده اعلام شود.

 

دانشکده مجازی در خصوص حذف یا اضافه کردن استاد یا دانشجو به یک درس در سایت نماد به درخواست­ شخصی افراد ترتیب اثر نخواهد داد تا امکان مدیریت این سیستم برای دانشکده مجازی فراهم شود و تنها با اعلام رسمی معاونت آموزشی دانشکده درخواست کننده، امکان اضافه کردن درس یا استاد وجود دارد.

 

سامانه يادگيري الكترونيكي دانشگاه به گونه اي طراحي شده است كه بتواند امكانات كمك آموزشي را براي ارائه دروس حضوري دانشگاه فراهم آورد. استفاده از اين امكان، ضمن غني كردن محتواي آموزشي و استفاده از مزاياي يادگيري تركيبي(Blended Learning)،دانشجويان دوره هاي حضوري دانشگاه را با مقوله يادگيري از طريق كامپيوتر و خودآموزي آشنا مي سازد. در واقع بدين ترتيب مي توان دانشجويان را براي تحصيل و يادگيري در دنياي امروز آماده كرد .

با توجه به مصوبه شوراي آموزشي دانشگاه، اعضاي هيات علمي مختار به استفاده از اين ابزار كمك آموزشي هستند. اما با توجه به امكانات سيستم و لزوم حفظ كيفيت آموزش، ارائه تركيبي دروس در قالب دستورالعمل مشخصي مقدور خواهد بود. هر چند در مصوبه شوراي آموزشي دانشگاه امكان برگزاري غيرحضوري چهار هفدهم ساعات درسي نظري در نظر گرفته شده است، اما استفاده كمك آموزشي از اين سيستم محدود به اين مورد نيست.

شما به عنوان عضو هيات علمي در مورد دروس نظري خود، از امكانات زير درسامانه مي توانيد استفاده نماييد. توجه كنيد كه رعايت برخي از موارد زير ضروري است:


عنوان فعاليت

ضروري/ اختياري

اهداف و معرفي درس (مربوط به كل واحد درسي)

ضروري

منابع درسي براي آزمون نهايي (شامل مشخصات كتاب، اسلايدها، مقاله، جزوه، كليپ و ...)

ضروري

منابع مطالعه بيشتر

اختياري

شيوه ارزشيابي پايان ترم و بارم بندي

ضروري

تكاليف

در صورت تعريف پروژه يا تكليف براي دانشجويان در كلاس حضوري: ضروري

انواع آزمون

اختياري

برگزاري چهار هفدهم ساعات درسي به شكل غيرحضوري

اختياري

دررابطه با موارد فوق توجه به چند نكته لازم است:

1. راهنماي آماده­سازي محتواي درسي براي برنامه هاي كمك آموزشي دانشگاه در بخش راهنماهای سامانه تدوین و قرار داده شده است. با مراجعه به منوی سمت راست فضای کاربری خود در بخش "منوی شما" می توانید فایل مربوط (طرح درس/ دوره برای دروس الکترونیکی در سیستم کمک آموزشی)  را مطالعه فرمائید .

2. همانطور كه ملاحظه مي شود عدم تشكيل چهار هفدهم ساعات درس كلاس،  اختياري است و شما با توجه به تمايل، ماهيت و اهداف درس خود در اين خصوص تصميم مي گيريد. البته لازم به ذكر است كه برگزاري يا عدم برگزاري كامل كلاس­ها منافاتي با استفاده از مزاياي در نظر گرفته شده در مصوبه هاي شوراي آموزشي براي سيستم كمك آموزشي ندارد.

3. مواردي كه به شكل ضروري مشخص شده بايد به عنوان راهنماي مطالعه (Study Guide) براي تمام واحد درسي در اختيار دانشجويان قرار گيرد. حتي اگر شما کلیه ساعات درسي را در كلاس حضور یابید بهتر است اين راهنماي مطالعه را به طور كامل براي كل واحد درسي در سايت ارائه دهيد.

4. در موارد خاص به ويژه در برخي دانشكده ها، واحد درسي توسط استادان متعدد پوشش داده مي شود. در اين صورت شما مي توانيد از سيستم براي مباحث مربوط به خود استفاده نماييد. بديهي است كه در صورت امكان هماهنگي بين استادان ارائه دهنده يك درس براي استفاده از سيستم، كيفيت و كارايي آموزش بهتر خواهد بود.